الگوریتم های گوگل و همگام با آن بازاریابی محتوا مرتب از ابتدا تا کنون در حال تغییر ات اساسی بوده و خواهد بود. بسیاری از این تغییرات نیز در نتیجه رفتار کاربران و وجود تکنولوژی های جدید حاصل میشود. تولید کننده های محتوا و حتی افراد متخصص در زمینه سئو اولین و مهمترین سوالی که به ذهنشان میرسد این است که کدام یک دارای اولویت بیشتری هستند. جواب کوتاه به این سوال شاید این باشد که رفتار کاربران همیشه مقدم بر الگوریتم های هوش مصنوعی خواهد بود زیرا که تلاش این الگوریتم ها نیز درک بهتر رفتار کاربران و وفق دادن خود برای پاسخ هرچه بهتر به سوال هایی از این دست می باشد. اما از این نکته نیز نمی توان غافل شد که این موتور ها و الگوریتم های هوشمند هم نیازمند شیوه هایی هستند جهت فهم هرچه بهتر محتوای ما و درک این موضوع که آیا محتوای تولیدی مناسب برای کاربران خواهد بود یا خیر؟ مقاله ای که برای شما آماده کرده ایم با عنوان Topic Cluster و یا محتوای مبتنی بر دسته بندی (مدل خوشه‌ای موضوع) بر این نکات اشاره خواهد داشت.

به زودی ادامه مطلب این وبلاگ به همراه پادکست در همین جا منتشر خواهد شد

استراتژی محتوا در سال های اخیر

وبلاگ HubSpot را میتوان یکی از نمونه های موفق در تولید محتواهای مدرن و کاربرند پسند اشاره کرد. این وبلاگ تمرکز خود را به جای کلیدواژه ها و کلمات کلیدی بر روی بیشتر دیدن شدن و یا سرچ ویزیبیلیتی بر اساس تاپیک و یا حتی سفر مشتری متمرکز کرده است. وبلاگ Hub-spot از مدلی به نام محتوای مبتنی بر دسته بندی و یا Topic Cluster جهت جذب حجم زیادی از ترافیک ارگانیک استفاده کرده است. این تکنیک نه تنها به هاب اسپات جهت افزایش رنک در مورد کلمات کلیدی کمک خواهد کرد بلکه کمک زیادی به مخاطبان در جهت فهم و درک هرچه بهتر موضوع که هاب اسپات در مورد چه چیزی صحبت میکند کمک خواهد کرد. قابل ذکر است که مسئله پرسونای مخاطب نیز در این موضوع نادیده گرفته نشود.

مدل خوشه‌ای موضوع و مزایای آن

اما با هم بررسی ای داشته باشیم بر این تکنیک یا مدل که معروف است به “مدل خوشه‌ای موضوع” یا Topic Cluster و برررسی کنیم که چطور هاب اسپات با استفاده از این موضوع حجم بسیار زیادی از جستجو ها را از آن خود کرده است. قبل از معرفی اجزای مختلف آن اجازه بدهید تا کمی راجع به مزایای استفاده از این مدل صحبت کنیم. در این مدل شما تمرکز بیشتری بر روی موضوع به جای کلمات کلیدی خواهید داشت و باطبع پاسخگویی بهتری برای سوال های مخاطبین خود به جهت دسته بندی کردن مطالب فراهم خواهید کرد. در حالیکه در مدل قدیمی ما با پراکندگی زیادی از مطالب مواجه میشدیم و نمیتوانستیم دقیق بگوییم کدام مطلب به کدام دسته و گروه تعلق دارد.

برای درک بهتر مدل خوشه‌ای، نیازمند این هستیم تا بخش های مختلفی از آن را شناسایی کنیم. در واقع این مدل شامل یک Cluster یا موضوع اصلی صفحه و یا ستون های pillar page و محتواهای subtopic است که با موضوعات اصلی یا همان ستون Pillar ها در ارتباط خواهند بود. اما دقیقا Pillar Content و یا Cluster content به چه معناست؟ 

Pillar Content چیست؟

اگر بخواهیم آکادمی دیجیتال مارکتینگ پلت را به عنوان یک موضوع اصلی یا Cluster مثال بزنیم میتوانیم بگوییم که تمامی فصل های آموزشی آن نظیر آموزش گوگل آنالیتیکس و یا آموزش بازاریابی ایمیلی را میتوان به عنوان صفحه های Pillar شناسایی کرد. از سوی دیگر ما مطالب وبلاگ خواهیم داشت که هر کدام به نوعی مرتبط با یک یا چند صفحه Pillar خواهند بود، که آنها را Subtopic نامگذاری میکنیم. بهترین راه درک این موضوع نگاه تصویری به ماجراست. نگاهی به نمودارهای زیر داشته باشید.

topic-cluster-چیست

Subtopics چیست؟

Subtopic ها، بخش های کوچک‌تر از محتوای اصلی هستند که به یک موضوع زیرمجموعه ای از موضوع اصلی ارتباط خواهند داشت. مثال ساده ای که میتوان ذکر کرد بلاگ پست هایی است که با محوریت یک موضوع مثلا بازاریابی ایمیلی که خود زیر شاخه دیجیتال مارکتینگ است نوشته میشوند. برای مثال نحوه استفاده از فونت فارسی سازی در میل چیمپ که متعلق است به ستون بازاریابی ایمیلی.

برای درک بهتر Topic Cluster و Pillar Content و Cluster Content اجازه بدید با هم به ویدیوی که شرکت هاب اسپات آماده کرده است نگاهی بی اندازیم. به زودی به این ویدیو زیر نویس فارسی اضافه خواهد شد.

اما ما چگونه دسته بندی های خوشه ای و یا موضوعی ایجاد کنیم ؟

برای پاسخ به این سوال اجازه دهید تا از دید بازاریابی محتوایی به موضوع نگاهی داشته باشیم. برای مثال صفحاتی از سایت خود را که دارای محتوا هستند بررسی کرده و بر اساس موضوع دسته بندی کنید. حتی اگر لازم باشد می توانید یک صفحه ستونی برای بازاریابی محتوایی ایجاد کنید تا بتوان تمام جنبه‌های مختلف موضوع انتخابی را در یک صفحه جمع آوری کرد.

مانند مثال زیر:
مثال موضوعی: بازاریابی محتوایی
• استراتژی بازاریابی محتوایی
• تکنیک های طوفان فکری
• وبلاگ نویسی
• اشتباهات وبلاگ نویسی
• بایر پرسونا ها
• مهارت های نوشتن
• سفر مشتری
• Gated Content (محتوایی که در ابتدا از کاربر درخواست میکند فرمی را پر کند و میتواند به صورت مقاله، ویدئو و… باشد)
• Growing Readership – افزایش بازدیدکنندگان و خوانندگان
• برنامه ریزی محتوایی
• ابزارهای تولید محتوا
• موضوعات پست های وبلاگ
• اشتباهات گرامری
• انواع پست
• مقیاس دهی خروجی محتوا

به یاد داشته باشید که صفحات ستونی یا همان Pillar ها باید به طور گسترده موضوعی را که انتخاب کرده اید پوشش دهند.با این کار، لینک دهی و ارتباط تمام دسته موضوعی به این صفحه کاری منطقی است.
کلید انجام درست این کار این است که به دارایی های محتوایی در موضوع انتخابی فکر شود. یعنی ببینیم در موضوعی که میخواهیم کسب و کارمان در آن زمینه رقابت کند، چه دارایی‌هایی از لحاظ محتوا در دست داریم که بتوانیم استفاده کنیم؛ البته منظور بجز داشتن گروهی از چند کلمات کلیدی مجزا است.
البته هنوز هم کلمات کلیدی می‌توانند در استراتژی کلی نقش داشته باشند؛ اما این موضوعات مانند چتری هستند که استراتژی کلمات کلیدی در زیر آن عمل می کند. بحث این است که بینید میخواهید در چه موضوعاتی کسب رتبه کنید و نه فقط در کلمات کلیدی.

شخصی که مسئولیت انجام کار دسته بندی موضوعی تعدادی از صفحات محتوایی وبسایت هاب اسپات را بر عهده گرفته هنر انتخاب موضوعات برای دسته بندی را به طور زیر خلاصه کرد:
وقتی میخواهیم ببینیم چیزی را می توان به عنوان صفحه ستونی نام نهاد یا نه، ابتدا باید این سوال را از خود پرسید:آیا این صفحه پاسخ تمام سوالاتی را که بازدیدکننده با جستجوی کلمه کلیدی X به دنبال آنها بود، دارد؟ و آیا این صفحه به قدری گسترده است که بتواند مانند چتری برای ۲۰ تا ۳۰ پست باشد؟

اگر می‌خواهید یک تست ساده انجام بدهید، این کار را بکنید:
اگر می خواهید صفحه ای را که روی آن کار می کنید برای یک کلمه کلیدی long-tail رتبه بیاورد، پس این صفحه یک صفحه ستونی نیست.
اگر صفحه ای که روی آن کار می کنید، یک موضوع بسیار ریز را به طور عمیق پوشش می‌دهد، پس این هم یک صفحه ستونی نیست.
اگر صفحه ای که روی آن کار می کنید جنبه های مختلف یک موضوع گسترده را پوشش می دهد، احتمالا این یک صفحه ستونی است.

 

به زودی ادامه مطلب این وبلاگ به همراه پادکست در همین جا منتشر خواهد شد

Share This

با ما در ارتباط باشید